maandag 9 januari 2012

Onderdelen van een Blog

Blogs hebben een paar functies die erg nuttig kunnen zijn voor de lezers. Op deze manier krijg je als lezer het meeste uit een blog. Laten we deze eens bespreken.

Archieven – Je zou kunnen kijken op de voorpagina van een blog en denken dat er niet veel informatie voor je is. Misschien een paar recente berichten, een aantal links naar andere sites en niet veel anders. Echter is het moeite waard te weten dat er veel meer aan de hand is onder het oppervlak van een blog, ookal lijkt dat misschien niet zo op het eerste oog.
Een bericht als dit begint z’n leven op de voorpagina van dit blog. Naarmate het bericht ouder wordt en ik meer actuele berichten schrijf begint de reis van de pagina totdat hij verdwijnt uit het overzicht. Dit is niet het einde van zijn levensduur, het bericht komt in de ‘Archieven’ van mijn blog. Het klinkt als een stoffige donkere plaats, maar het is echt net als een archiefkast die gemakkelijk toegankelijk is op een aantal manieren. Je kunt dit bijvoorbeeld lezen door op ‘archieven’ te klikken onderaan mijn pagina’s of via de ‘sidebar’ (aan de linkerkant van een blog) in het ‘archief’ of de ‘categorie’ sectie. Daar zie je links naar al mijn oude berichten die je kunt benaderen per categorie. Ook in de verschillende categorieën zijn de berichten weer chronlogisch verdeeld.
Reacties – Niet alle blogs gebruiken reacties – de meeste doen dit echter wel. Op dit blog is geen monoloog gaande, ik probeer een gesprek over online geld verdienen op gang te helpen, voor mijn gevoel is er nog niet zoiets in het nederlands, of althans die voldoen niet aan mijn verwachtingen. Je kan mij feedback geven op bijna alles wat ik schrijf gewoon door te klikken op de ‘reageren’ link onderaan mijn berichten. Dit brengt je naar een klein formulier waar je je naam, e-mail en een link naar je eigen blog als je die hebt evenals je feedback, commentaar, kritiek, of vraag … . etc). Probeer het maar eens. Scroll naar de onderkant van deze pagina, klik op ‘reacties’ en vul de lege plekken met een kleine introductie voor jezelf. Dit is wel beschermd tegen spam dus het kan even duren voordat uw bericht zichtbaar wordt.
Een goede manier om te leren over blogs is om er een aantal te lezen en te volgen. Laat wat opmerkingen achter, stel vragen, voeg ze toe aan je favorieten of aan je rss lezer. Een nog betere manier om te leren over bloggen is om te beginnen met je eigen blog. Het stelt echt niet heel veel voor ookal denk je dat je misschien niet genoeg kennis hebt voor je eigen blog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten